18.11.14

Платените блогове

 
Тази сутрин изпаднах в един доста продължителен и твърде неползотворен спор относно платените блог постове и директните продажби чрез търговски представители (основно козметичните компании).
Моят опонент защитава тезата, че писането срещу заплащане и "подаръци" е извън етичния кодекс и е грозно. Самата аз никога не съм писала платени публикации, но познавам хора, които го правят и според мен са достатъчно обективни. Понякога, когато харесам продукт/заведение или каквото и да е, пиша, за да го споделя с повече хора - абсолютно безвъзмездно.
Моята теза е, че платена публикация не се възлага на никому неизвестен блогър, а наложените вече блогъри твърде много държат на името си, за да си позволят да пишат неистини срещу левчета или безплатен крем/телефон/епилатор/книга.
 
Спорът прерасна в пререкание, защото аз не намирам нищо грозно в това някой да ти изпрати продукт, който да  тестваш и след това да дадеш - подчертавам - обективна оценка. Според опонента ми това е неетично и е продажно. Цитира ми етични правила, които се изучавали в по-високи нива на професионално обучение (CFO, консултанти и др.) и че компаниите, които ползват аудиторията на даден блогър, се възползват неправомерно и леко безвъзмездно от нея. За козметичните компании приложи следния аргумент- "те се възползват от личните и социалните контакти на своите търговски представители, за да продават".

Не мога да кажа друго, освен, че тук всичко зависи от личните качества на човека. Не виждам разлика с традиционния корпоративен подход. Въпреки наличието на законови рамки, винаги има "вратички" и удари под кръста. Или визуално манипулираната реклама по телевизията, която ми обещава уау-прическа е по-етична от позитивното ревю на блогърка, което тя ще напише в блога си за същия продукт, (може би) защото го е ползвала безплатно?
 
Бих искала да получа странични мнения
  • от хора, които го правят:
Задължени ли сте да напишете позитивна оценка, само защото някой  ви е предоставил продукта си безплатно? Смятате ли, че е неетично да приемете, тествате и пишете ревю за скъп продукт (техника)? Този подход против етичния кодекс на бизнеса ли е и смята ли се такава реклама за неправомерна, неетична? Нямам представа как се приема той в корпоративния свят, но знам, че много големи компании използват този  "канал" за реклама и продажба.
 
  • или от хора, които ползват услугите на този тип реклама/препоръка от блогъри:
Залагате ли на подобен тип реклама и защо?
 
 

2 comments:

cwet4e said...

Не мога да твърдя, че имам голям опит в четенето на блог ревюта за продукти, но нещата, които съм търсила смея да твърдя че са имали обективни ревюта. Защо смята така- всяко едно ревю ( което съм прочела) е отразявало мнението на блогъра. Съответно за един продукт е имало хора, които не са го харесали, дали защото не е подходящ за тях или самия продукт има дефекти няма значение, имало е хора, които са го хареса, но и в двата случая, всичко е било написано със съответните аргументи.
Дали е етично, лично аз не виждам какъв е проблема, било то законово или морално. Смятам, че това е един прекрасен начин фирмата да провери къде може да са недостъците на своя продук и съответно да ги коригира.

Anonymous said...

Глупости пълни.Хората даже и социална мрежа са си измислили за тия работи (www.customerso.com/blogs)