12.2.15

Анн от "Зелените покриви"

 
Дори не си спомням от къде ми попадна името на Луси Монтгомъри (звучи твърде женско и твърде... женствено, за да го приемеш насериозно, но зачетох началото на първата й книга и се убедих, че няма нищо общо с Арлекин романчетата).
Родена в заможно семейство и израснала на свобода на канадския остров Принц Едуард - може би това обяснява богатото въображение и словесната свобода, с които писателката рисува романтично-реалистичния си свят. И за да сме наясно - единствената романтика в поредицата ще намерите в залезите над водите на Бляскавото езеро и тихите изгреви над мансардата, където ще видите Анн да мечтае, подпряла с длани лицето си и зареяна някъде в далечината.
 
Историята започва в един хубав пролетен ден с пристигането на сирачето Анн  във фермата "Зелените покриви ", където тя намира дълго търсената обич, приятелите и семейството, които винаги са й липсвали. Благодарение на една грешка, животът на Анн и на хората около нея се променя напълно.
Малката Анн силно напомня Пипи Дългото чорапче с нейните огнени коси и странно, твърде емоционално поведение, което хвърля в ужас благовъзпитаната  й осиновителка Марила. Анн се настанява в стаята на източната мансарда и населява новия си свят с вълшебства, феи и приказни герои. С годините Анн се превръща в по своему красива и много различна млада жена, запазила своите светли идеали и способността да мечтае постоянно, но вече облагородила с търпение и мъдрост своята емоционална същност.
Чистотата на този вълшебен Аннин свят, съчетан с красивите природни картини, нарисувани по страниците на книгите, притежават увлекателна сила, неподлежаща на описание. Усещаш аромата на цъфналите череши, заслепява те блясъкът на езерните води, почти чуваш грохота на морето и протягаш ръка да прегърнеш чернооката Даяна и да се порадваш на трапичнките й.
И ти се иска да дишаш още и още от тази еуфория, в която те хвърля Луси М. Тук идва добрата новина. Поредицата съдържа цели 8 (да, осем) книги за Анн Шърли, които проследяват целия й живот (последните две - този на дъщеря й).

В chitanka.info намерих първите две книги от поредицата и ги прочетох на един дъх, след това се разрових и намерих останалите 5 на английски, което е чисто предизвикателство за прагматичния ми бизнес-английски речник и изказ, но напълно си заслужава. Можете да ги свалите в epub тук - free donwload.

Анн Шърли ще ви грабне и никога няма да ви пусне. Подобно на много други детски герои - понякога ги откриваме, когато сме далеч от детската възраст и може би от носталгия по загубеното детство би обикваме още повече. Може би това ще е една от героините, с които задължително ще запозная някой ден дъщеря си.
Ако не вярвате на мен, имайте предвид, че Марк Твен е нарекъл Анн „най-доброто и най-обичано дете в литературата след безсмъртната Алиса“. И това ако не е препоръка! :)




 

11 comments:

Божан Божков said...

Ей, тук отдавна пустееше :)
Книгата не съм я чел, но имаше много сладък мини сериал по нея.

أمل said...

:) Не мислех, че някой чете вече тук. Сериалът май е на BBC, четох, че има и два игрални филма. Може да ги проверя като дочета книгите.

Ева Козарева said...

Имам всички книги, които са издадени на български, дори се канех да започна да ги сканирам за качване в Читанката. Много си я обичам Анн Шърли и с удоволствие си препрочитам приключенията й. Това беше книжката, заради която сестра ми изобщо започна да чете книги. По-голяма реклама от това, ехеей ...

Първите 2 книги ги има и в youtube като аудио книга, прочетени са артистично и със страхотна интонация. Препоръчвам!

За мини-сериал не знам, но има няколко филма, направени са с доста години разлика, така че една и съща актриса играе Анн през различните етапи от живота й. Имам колекционерското издание, но трябва да кажа, че филмът се различава от книгите, много места са променени, за да е по-драматично или отделни сюжетни линии и случки са слети в една, за да стигне времето. А последният филм за Анн и Първата Световна война в Европа - такава книга дори няма. Малко горчив вкус ми остави, представях си ги по-верни на оригинала, но все пак не бяха лоши.

Да взема да сканирам книгите по-бързо, за другите желаещи, а? :)

أمل said...

Ако ги имаш на български - давай! :)
Аз в момента чета остатъка от поредицата на английски, е, не е същото, но пък и така ми харесва.
Анн е чудесна просто, особено много ми харесва нейния непукизъм относно сантименталните набези на момчетата :D

Ева Козарева said...

На български са, да. Заемам се тези дни и после ще докладвам.

Тук са аудио книгите, за които говорех: https://www.youtube.com/watch?v=SJXgw8Bbncs&list=PLD8OSzOTdYJtBd9K36gA81nmEqTNTti0Q

Филмите са на Sullivan Entertainment: https://www.youtube.com/user/sullivanmovies

Сериалът на BBC сега го намерих, той е по-стар, от 1975 год.

А, и последно: наскоро от чуждестранен блог видях, че Луси Мод Монтгомъри има и друга поредица, "Emily of New Moon", хубави неща бяха казани и за нея.

أمل said...

Супер :))
Към филмите нямам особен интерес, почти винги ми развалят удоволствието от книгата. Аудиото може би ще е приятен вариант, благодаря :)
Ще проверя и Емили, макар че първата любов трудно среща конкуренция :D
Луси М.М. е написала цели 25 книги, завидна продуктивност и въображение!

Ева Козарева said...

Като гледам профила на Sullivan Entertainment, опитват се да изстискат каквото могат и правят някакви безумни продължения. Така че всичко, което не е с Megan Follows можеш направо да си го спестиш.

Но пък и само с книгите да си останеш, няма да е загуба, напротив :)

Unknown said...

здравей Nomad, видях, аз съм голяма фенка на Анн, като момиче съм чела и 6-те книги издадени на български и много исках да ги препрочета пак, търся ги от няколко години, но успях да събера само първите четири, видях, че имаш всичките книги за анн и мислиш да ги сканираш и пуснеш в читанката, може ли да ми пратиш линк ако си ги качила или ако нямаш нищо на против да се свържеш с мен по този въпрос, ще съм ти много благодарна, пощата ми е: nadq_a@abv.bg

Unknown said...

Когато бях малка и не ми се спеше ги четях под одеялото с фенерче.Много обичам книгите на Монгомъри ще съм благодарна ако ги пуснете в читанка

Ева Козарева said...

Извинявайте, трябваше да пиша по-рано. Аз така и не намерих време да сканирам книгите, но някой друг го е направил и почти всички са в Читанката. Само последната е още в Ателието и чака проверка.

Има и още 2 книги за Анн, но те не са превеждани на български, доколкото знам.

أمل said...

Да, последните две ги намерих само на наглийски :(
Ако някой проявява интерес да ги чете на английски, мога да ги споделя