17.6.16

Tips & Tricks за шофьорските курсове


Аз съм от онези, хора, които не искат да изкарат книжка преди да им се налага наистина да шофират, защото познават много хора с книжки от 18 годишни, златни талони и нито ден реален опит зад волана.
В списъка ми задачи за 30 годишнината ми беше вземането на СУМПС. Бях се наслушала на идиотски истории за идиоти инструктори, които крещят на курсистите и реално само им взимат парите, като ги оставят да бъдат скъсани по 3 пъти на кормуване или успяват да ги докарат до заветното свидетелство, но с психическо увреждане, което ги  кара да потреперват, ако седнат зад волана.

Правилно номер 1. Запишете се при инструктор не според района (удобството), а според препоръките.
За записване ви трябва номера на дипломата за завършено средно образование (или номера й).
Аз направих точно така, локацията не беше много удобна за мен, но човекът беше препоръчан и в последстие установих - с право. Самата аз в момента го препоръчвам навсякъде, защото е 1. невероятно уравновесен и спокоен; 2. освен шофирането, със старание ме научи да паркирам, което е рядко срещано, както  разбрах после; 3. обяснява, обяснява, обяснява, а не те кара просто да правиш нещо без да разбираш защо и как; 4. не на последно място - имахме около 20 часа теория, които спестяват напълно самостоятелното ровене из Закона за движение по пътищата и помага много за листовките.

Правило номер 2. Слушаш внимателно в часовете по теория и листовките са ти вързани в кърпа, с 1 минаване, като препоръчвам да не си губиш времето с хартии, а да ги решаваш на avtoizpit.com. Самият изпит пред ДАИ е в точно тази платформа, на таблет и пак там можеш да си прегледаш резултатите/грешките. Внимавайте за начна, по който са зададени въпросите, меко казано - пе*ерастки е.

Правило номер 3. Бъди подготвен, че първият път, в който се качиш на учебната кола ще е и първото ти каране в града. 
Отделя се време на малко теоритични обяснения и  запознаване с устройството на колата, след това се учиш да тръгваш и спираш и в някакъв момент инструкторът просто ти казва"Сега направо и надясно на светофара".

Правило номер 4. Мисли максимално върху действията си, докато шофираш и запомняй забележките на иструктора. Обикновено района ти на кормуване съвпада с района, където ще те изпитват.
Колкото повече осмисляш действията и грешките си, толкова по-малко вероятно е да сбъркаш на изпита. Най-вече приемай спокойно забележките и запомняй, вместо да се сърдиш на инструктора си.

5. Вътрешните изпити - успешното им преминаване е условие за записването на дата за явяване пред ДАИ.
Рядко някой се дъни на листовки, но ако ги научите добре за вътрешния изпит, няма да имате проблем за реалния.
Вътрешният изпит по кормуване е повече психо подготовка за ДАяджията, който най-вероятно ше крещи без причина на изпита ви и ще ви стресира излишно. 
6. Някъде между вътрешния и официалния изпит по кормуване е добре да се запишете и да преминете курса за Първа долекарска помощ към БЧК
Можете да се запишете по телефона, курсът е с продължителност 6 часа -от понеделник до петък, два варианта за часове: сутрин 8-14 или следобяд 15-21 часа. Струва 47 лева и зависи на какъв лекар ще попаднете, можете да научите много полезни неща. В края на курса се прави тест от 15 въпроса, лесни са. Имате право на 3 грешки.
Сертификатът за този курс ви трябва при подаване на документите в КАТ за СУМПС.

7. Изпит за кормуване пред ДАИ.
Случва се в делничен ден, обикновено започва в 10:30. В деня на изпита на лотариен принцип се тегли името на изпитващия.  
Той идва, представя се, прави кратък инструктаж и после в решен  вътре в групата ред всеки курсист кара между 25 и 35 минути. Изпитът се записва с видео и звук. Изпитващият си отбелязва направените от изпитвания грешки. Можете да допуснете до 10 "малки" грешки. Изпитът приключва ВЕДНАГА при неспиране на знак STOP, пресичане на червено(=жълто), отнемане на предимство на друг участник в движението и подобни груби нарушения. Внимавайте с изпускането на съединителя - загасване в кръстовище може да ви коства повторно явяване. Загасване където и да е другаде не е страшно, запазвате спокойствие, запалвате и потегляте отново. В повечето случаи на изпита задължително имате поне един вид паркиране - успоредно или перпендикулярно. Също така потегляне на полусъединител или ръчна (за предпочитане е да се научите по първия начин).
Ако ви скъсат, взимате 2-4 допълнителни часа и чакате за нова изпитна дата. Най-често се чака около месец.

8. Когато успешно стe минали всички изпити, предстои забавата в КАТ. ТРи дни след изпита, протоколът е достъпен в системата и можете да задвижите подаването на документи.
За целта трябва да си подготвите:

8.1. Диплома за основно/средно - Оригинал и две копия*
8.2.  Медицинско свидетелство - издава се от личния лекар за любителска категория /Б/, струва 20 лв.
8.3. Удостоверение за завършен курс за първична до лекарска помощ при БЧК - оригинал и едно копие.
8.4. Лична карта/Международен паспорт
8.5. 31 лева за обикновена поръчка (30 дни) или 58 за бърза (10 дни)
8.6. Търпение да се наредите в 7:30 в КАТ*
Натискате копчето "C" на автомата за номерца и да изчакате на таблото да светне вашия номер и гишето (26 до 30). Влизате, получавате формуляри, излизате, попълвате си ги, плащате на касата на място (Сибанк, научтиви касиерки дерат кожи, 6 лв е таксата, затова на сайта пише, че обикновената поръчка е 25, а реално плащате 31 лв.).  Ако скоро (до 2-3 години) сте подновявали паспорт/лична карта, ще ползват снимката от него, ако не сте или пък изглеждате крайно различно от последната ваша снимка, която имат в базата - ще ви снимат на място и ще изглеждате като застрелян заек.
Когато сте готови, издебвате момент да се вмъкнете отново на същото гише (вече не ви трябва номер, а ловкост и дебнене) и да се подпишете пред служителката, която ще е кисела, върху първата страница на формуляра. Тя ще ви даде талонче с номер и дата, на която от 9 или след 15 часа на съответната дата можете да си получите готовия документ. На същото място, отивате в посочения час, натискате бутонче "А" за номерче и чакате да минете през гишета от номер 35  нататък.

8.7. Вземете с вас и психическата нагласа, че ще прекарате няколко часа в нещо средно на  запустяла болница, Припят и мазе от филм на ужасите. Взети заедно. Единствената връзка с реалния свят е наличието на банкомат на входа. В останалото време единственото, което липсва, за да е пълна упадъчната соц визия и  атмосфера от корейски хорър, е миризмата на стол за хранене и пържено.Компенсира се с миризмата на спаружено.

*!! Копията си ги направете предварително, в района на КАТ има само  един ксерокс, където взимат по 20 ст. на копие, едностранно.

** !! Ако не сте с постоянен адрес в София, трябва да отидете в КАТ по лична карта и да си знаете номера на изпитния протокол. По райони в страната той излиза до 2 седмици след изпита. Удостоверението от БЧК трябва да го имате в оригинал и заверено от БЧК копие.


 Горе-долу за два календарни месеца се сдобивате с книжка, при идеални условия - минаване на всички изпити пт първия път и бърза поръчка за документа.
Последният удар е (пре)регистрацията на кола, за което ще пиша, когато премина през този ад. Опашките, които видях днес и  циганията бяха плашещи. Цитирам един приятел: "Чакай да видиш кво става като регистрираш кола! Това днес ще ти се види като ултимативно дигитална услуга!"

 Самото търсене на кола е кошмар, особено дразнещо е, ако знаете какво точно искате и нямате търпение да започнете да шофирате, но обиколките по автокъщи ви взимат здравето и нервите, особено ако не разбирате от коли и нямате най-добът приятел автоджамбазин/техник/Хю Хефнър.

Леко и базаварийно!


No comments: